meningsfylleri.blogg.se

Två systrars tankar om livet... Så långt ifrån varandra, men ändå så nära!

Motverka stress med goda vanor.

Kategori: Hem och trädgård

Som fortsättning till kära systers inlägg: 

Igår hade vi en enhetsdag på jobbet och vi fick en stunds föreläsning i ämnet stress. Som oftast har jag hört det mesta som sades, men man behöver höra mycket igen och ibland är man inte redo att ta in sådant som sägs med en gång.

Det där med att-göra-listor togs upp, och sådana skriver jag ofta och gärna. Men jag kunde nu konstatera att mina listor förut fylldes med massa saker och att jag oftast med ganska låg energi gav mig i kast med det som skulle få mig att verka duktig eller för all del att känna mig duktig.

I dag har jag, på grund av tidsbrist kan hända, prioriteringen att göra andra saker först, nämligen det som jag vet att jag i morgon hade önskat att jag hunnit med att göra idag. Som att göra en matlåda, lägga fram kläder eller städa upp på någon plats som skapar irritation. 

Och genast har jag genom att ändra prioriteringen till saker som gynnar mig så konkret, frigjort möjligheten att i vardagen lägga energin på sådant som jag verkligen vill göra fram till dess att fler måsten dyker upp...

/Maria 




Kommentarer


Kommentera inlägget här: